Mýtus – nezdravé jídlo neexistuje

26/04/2021

Co Vás jako první napadne, když se řekne "nezdravé jídlo"? 

Ať už vám vyskočí v hlavě obrázek pizzy, burgeru, hranolek či nějaké sladkosti, všechny pokrmy mají jedno společné, jsou složeny ze 3 základních makroživin: cukrů, bílkovin a tuků. Stejně jako všechny ostatní potraviny na světě.

Makroživiny: sacharidy (cukry), proteiny (bílkoviny), tuky (lipidy).

Ještě je tu druhá skupina: vitamíny a minerály. Ty jsou nezbytné k odbourávání energie a k zajištění správného chodu organismu. Makro i mikroživiny jsou pro nás stejně důležité a dohromady tvoří úplně všechny potraviny. Konzumace mikroživin je však téměř v každém případě nevyvážená a vede k vážným zdravotním problémům. Pojďme se podívat, v čem je problém.

Mikroživiny: vitamíny a minerály


                             Burger s hranolky                                                                 Kuřecí prsa s rýží

Energie                         3074 kJ                                                                                    2321 kJ

Sacharidy                        71 g                                                                                           46 g

Bílkoviny                         29 g                                                                                           35 g

Tuky                               36 g                                                                                             6 g

McDonald's BigMac + 80 g hranolky(malé)          kuřecí prsa restovaná (200 g) + dlouhozrnná rýže(150 g)

Burger s hranolky obsahuje pouze o 750 kJ (180 kcal) více. Když si stoupnete na váhu, budete mít asi o 0,03 kg více než po konzumaci kuřecího s rýží...to je snad zanedbatelný rozdíl, nemyslíte?

V čem je tedy burger s hranolky "NEZDRAVÝ"? Má spoustu kalorií, stejně jako rýže s masem, má spoustu bílkovin, stejně jako rýže s masem, a navíc nás ještě více chuťově uspokojí...

Nutričně chudé vs nutričně bohaté

Patrně největším problémem jsou tzv. prázdné kalorie. Zatímco oběd vlevo je strašně chudý na vitamíny a minerály, oběd vpravo je na tom o mnohem lépe. Mluvíme o nutričně bohatém pokrmu. A to je právě ukazatel "dobré" a "špatné" potraviny, podle kterého byste se měli řídit.

Dalším typickým příkladem nutričně chudého jídla je rohlík - neobsahuje prakticky žádné mikroživiny, pouze prázdnou energii. A jak jsme si ale řekli na začátku: mikroživiny jsou potřebné k odbourání energie. Rohlík ani hranolky mikroživiny neobsahují, tudíž tělo musí čerpat ze zásob, tím se naruší chod organismu a vznikají zdravotní potíže.

O základech správné diety si přečtěte v předchozím článku.

Na co si dát pozor

Co z toho tedy vyplývá? 

Nezdravá potravina neexistuje (jediná nezdravá potravina je ta, která je zkažená či plesnivá). Existuje pouze nutričně chudá a nutričně bohatá potravina. Ale pozor, mnohem snazší je však konzumovat nezdravé množství - o tom si povíme více v dalším článku společně s počítáním kalorií.

Příště, až budete něco kupovat, si zkuste říct, jak byla asi potravina vyrobena. Jestli je příliš průmyslově zpracovaná/upravovaná, pravděpodobně přišla o téměř všechny živiny.

Nejčastěji se budete ptát, zdali v ní není přidáno spoustu cukru, nebo naopak soli. Z praxe jsou to nejčastěji slazené nápoje = voda se spoustou přidaného cukru. Věřte mi, že vyřadíte-li sladké nápoje a budete pít pouze čistou vodu, začnou se dít zázraky.