Má otužování opravdu smysl?

18/03/2021

Už z dob, kdy jsem se sportu věnoval v mládeži na vysoké úrovni, vím, že na regeneraci se neklade takový důraz, jaký by měl být kladen. Faktem je, že se pomíjí základy, jako například otužování, které chybí i v rámci regenerace u špičkových sportovců.

Díky adaptaci na chlad je tělo schopno spalovat veliké množství tuku, snižuje záněty v těle a urychluje regeneraci. Zároveň buduje také psychickou odolnost a pohodu. Je známo, že metodu otužování praktikuje dlouhou dobu např. Cristiano Ronaldo či Usain Bolt v dobách své aktivní kariéry.

Existují 3 hlavní způsoby otužování: vodou, vzduchem, kryoterapie.

Kryokomora je využívána řadou vrcholových sportovců především k regeneraci, ale také jako prevenci před zraněním či během rekonvalescence. Poslední dobou velké množství vrcholových sportovců terapii chladem (kryokomoru)zařadilo mezi regenerační procedury, zejména proto, že výsledky se dostaví prakticky ihned.

Trendem ale v poslední době není pouze kryokomora, ale také zmiňované další způsoby otužování: voda a vzduch. Terapie vzduchem je nejlevnější a nejdostupnější metodou při chladové adaptaci. Stačí se méně oblékat a vystavovat se tak nízkým teplotám. Vše má svůj čas a chce to postupovat spíše krok za krokem, jinak může tento způsob více uškodit, než pomoci. 

Co se týče otužování v ledové vodě, existuje pár zásad, které by se neměly porušovat:

 1) Neskákejte hned do ledové vody.

2) Nejdříve si způsob otužování ledovou vodou zkuste ve sprše - každé sprchování ukončete studeným proudem vody. 

3) Postupně si snižujte teplotu vody při sprchování nebo prodlužujte studený závěr sprchování. 

4) Teprve pak se pomalu pouštějte do otužování v přírodě.

Právě otužování v ledově vodě se poslední dobou stává velkým trendem - ve velké míře studený trend propagují profesionální sportovci, influenceři atd. Za současné situace bychom měli být však rádi, že tento způsob regenerace podporují, a tudíž se dostává mezi lidi. Nicméně se o tom dozvídáme často od lidí, kteří s otužováním dotéto chvíle neměli vůbec žádné zkušenosti.

Problémem je, jak již bylo zmíněno výše, že otužování je spíše dlouhodobý proces a rozhodně byste do toho neměli vlétnout po hlavě. Před tím, než vůbec začnete, se doporučuje konzultace s lékařem, který by měl jako první určit, zda je to pro vás vůbe cvhodné - klade přitom důraz hlavně na srdce a plíce. Nevhodné a unáhlené otužování může být tedy spíše nebezpečné, než zdraví prospěšné - záleží i na celkovém zdravotním stavu člověka.

Závěrem bych dodal, že zdraví jedinci mohou postupným a promyšleným otužováním jedině získat - regenerační účinky na organismus jsou až neuvěřitelné. Sám seotužování pravidelně věnuji, jelikož jsem poznal, že díky tomuto způsobu si mohu odpočinout nejen fyzicky, ale i mentálně. Než s otužováním začnete, dbejte na to, abyste si v první řadě zjistili dostatek informací a postupujte pomalu - krok za krokem.